امروز: جمعه 10 فروردین 1403

موسسه علم و هنر میثاق

خدمات اعزام دانشجو به اتریش و اسلواکی

با مجوز رسمی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

شماره ثبت:31214

  • تلفن

    ۸۱ ۲۱ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • فاکس

    ۴۸ ۲۲ ۶۶ ۸۸ - (۰۲۱)

  • ایمیل

    paziresh.tahsili@gmail.com

تحصیل در دانشگاه های اتریش

اشتیاق به تحصیل در اتریش در میان جوانان ایرانی به سال های اخیر محدود نمی شود و دهه هاست که این کشور یکی از اصلی ترین مقاصد تحصیل در خارج از کشور برای هموطنانمان به شمار می رود. تحصیل در دانشگاه های اتریش نسبت به سایر کشورهای دنیا مزایای بسیار پرشماری دارد که باعث شده همه ساله دانشگاه های این کشور با خیل کثیری از متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی مواجه باشند. اصلی ترین مزیت تحصیل در دانشگاه های اتریش، سطح علمی بالا، ارزش بالای تحصیل در دانشگاه های این کشور و رتبه بالای دانشگاه های اتریش است. مناسب بودن هزینه تحصیل در اتریش نیز دیگر مزیت تحصیل در دانشگاه های اتریش به شمار می رود. تا همین چند سال قبل تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش امکانپذیر بود، اما دیگر امکان تحصیل در این کشور به صورت رایگان وجود ندارد. اما با این حال نیز می توان با قاطعیت گفت هزینه تحصیل در اتریش همچنان بسیار مناسب تر از سایر کشورها به ویژه کشورهای پیشرفته می باشد.

  • تحصیل در دانشگاه های اتریش
  • تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان
  • هزینه تحصیل در اتریش

البته باید در نظر داشت که ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه های اتریش چندان ساده نیست و به ویژه در سال های اخیر قوانین سختگیرانه تری اعمال شده و تحصیل در اتریش را برای بسیاری از جوانان هموطنمان دست نیافتنی کرده است. از این رو بسیاری از مشتاقان تحصیل در اتریش که شرایط تحصیل در دانشگاه های اتریش را دارا نیستند و مشتاق تحصیل در خارج از کشور و به ویژه کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند را به فکر یافتن یک جایگزین مناسب انداخته است. طبیعتا برای این عزیزان بهترین گزینه می تواند تحصیل در اسلواکی باشد. زیرا اولا شرایط اخذ ویزای تحصیلی این کشور به مراتب ساده تر از اتریش است و تحصیل به زبان انگلیسی و بدون مدرک زبان در این کشور امکانپذیر است. دوما با در نظر گرفتن هزینه های بالای زندگی در کشور اتریش، هزینه های کلی تحصیل و زندگی دانشجویی در کشورهای اتریش و اسلواکی تقریبا برابر خواهد شد. همچنین ورود به دوره های تحصیل در دانشگاه های اسلواکی این امکان را به دانشجویان می دهد که بتوانند به راحتی به دانشگاه های اتریش وارد شوند و تحصیل خود را در دانشگاه های این کشور ادامه دهند. حال به چند مورد از مباحثی که در مورد تحصیل در دانشگاه های اتریش به صورت ابهام در ذهن داوطلبان مطرح است می پردازیم و سعی می کنیم با توضیحات کامل موضوع را تا حد امکان روشن نماییم.

 

تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان

در اکثر رشته ها و دوره های تحصیلی مقطع کارشناسی که به زبان آلمانی ارائه می شود ارائه مدرک زبان آلمانی برای اخذ پذیرش ضروری است. برای ورود به معدود دوره های کارشناسی انگلیسی زبان نیز ارائه مدرک آیلتس الزامیست. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری دوره های متنوعی به زبان های آلمانی و انگلیسی در دانشگاه های اتریش ارائه می گردد که برای هر یک از آن ها بسته به زبان دوره تحصیلی ارائه مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی الزامی می باشد. به طور قطع می توان گفت برای دانشجویان ایرانی، تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان تقریبا امری غیر ممکن است. این بدین معناست که به طور کلی امکان تحصیل در اتریش بدون مدرک زبان و با گذراندن دوره های زبان در این کشور وجود دارد. ولی مشکل این است که برای هموطنان ما مشکل اخذ ویزا برای گذراندن دوره های زبان در این کشور وجود دارد و به طور عمومی سفارت اتریش برای طی کردن دوره های زبان در این کشور به جوانان ایرانی ویزا نمی دهد.

 

تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش

یکی از مزیت هایی که دانشگاه های اتریش را برای دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان بسیار جذاب کرده بود، امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش بود که تا همین چند سال قبل امکانپذیر بوده است. اما چند سال اخیر تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش، دیگر امکانپذیر نمی باشد و برای کلیه دوره های تحصیلی در رشته ها و مقاطع تحصیلی مختلف در این کشور، شهریه ای تعیین شده است که البته در مقایسه با کشورهای پیشرفته دنیا و حتی سایر کشورهای اروپایی، هزینه تحصیل در اتریش بسیار مناسب و به صرفه می باشد.

 

هزینه تحصیل در اتریش

همان طور که ذکر شد دیگر امکان تحصیل رایگان در دانشگاه های اتریش وجود ندارد و تحصیل در کلیه رشته ها و مقاطع تحصیلی در اتریش مستلزم پرداخت شهریه است. هزینه تحصیل در اتریش در کلیه مقاطع تحصیلی و رشته های مختلف یکسان است و در کلیه دانشگاه های دولتی این کشور به یک میزان است. بر این اساس هزینه تحصیل در اتریش حدود 750 یورو در هر ترم و حدود 1500 یورو در سال می باشد. اما با یک مقایسه ساده با کشورهای انگلیسی زبان و یا حتی سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا می توان به وضوح دریافت که هزینه تحصیل در اتریش با فاصله بسیار زیادی از سایر کشورها کمتر است.

اما طبیعتا به علت موانع زیادی که سر راه عده زیادی از دانشجویان ایرانی جهت اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی در این کشور وجود دارد؛ باید گزینه های قابل دسترس تر مانند تحصیل در اسلواکی بیشتر مد نظر قرار گیرد. زیرا با اینکه شهریه دانشگاه در اسلواکی بیش از اتریش است، اما با در نظر گرفتن اینکه هزینه زندگی دانشجویی در اتریش به مراتب بیش از اسلواکی است، مجموعا می توان گفت هزینه تحصیل در اتریش و اسلواکی تقریبا برابر می شود. اما ورود به دانشگاه های اسلواکی چه از جهت اخذ پذیرش تحصیلی و چه از جهت ویزا بسیار سهل تر و قابل دسترس تر از اتریش می باشد.

همچنین هزینه تحصیل در اتریش در دانشگاه های خصوصی به مراتب بیشتر از 1500 یورو در سال است و تا 20 هزار یورو نیز می رسد. البته هزینه تحصیل در هر یک از دانشگاه های خصوصی این کشور نیز با دیگری فرق داشته و بر اساس رشته و مقطع تحصیلی نیز دارای تفاوت هایی می باشد.

 

شرایط تحصیل در دانشگاه های اتریش

شرایط تحصیل در کلیه دانشگاه های دولتی اتریش تقریبا یکسان است و البته با دانشگاه های خصوصی این کشور تفاوت های بسیار فراوانی دارد.  طبیعیست که شرایط تحصیل در دانشگاه های اتریش در مقاطع تحصیلی مختلف دارای تفاوت هایی باشد. از این رو در این بخش به شرایط تحصیل در دانشگاه های اتریش به تفکیک مقاطع تحصیلی اشاره می کنیم:

 

تحصیل کارشناسی در دانشگاه های اتریش

از اصلی ترین شرایط تحصیل کارشناسی در دانشگاه های اتریش، داشتن گواهی اشتغال به تحصیل در یک دانشگاه دولتی یا سراسری کشور خودمان است. طول دوره تحصیل کارشناسی در دانشگاه های اتریش در اکثر رشته ها 4 سال می باشد. دانشجویان مشغول به تحصیل کارشناسی در دانشگاه های اتریش می توانند ۲۰ ساعت در هفته به کار دانشجویی مشغول باشند و بتوانند بخشی از هزینه تحصیل در اتریش را تامین نمایند که تقریبا ۵۰۰ یورو در ماه خواهد شد. دانشجویانی که مشغول به تحصیل در اسلواکی باشند نیز می توانند برای ادامه تحصیل خود به دانشگاه های اتریش وارد شوند. البته باید در نظر داشت که ورود به رشته های مختلف در دانشگاه های اتریش شرایط خاصی دارد که باید برای هر یک رعایت شود. به عنوان مثال اکثر رشته ها به زبان آلمانی ارائه می شود و برای ورود به آن ها ارائه مدرک زبان آلمانی الزامیست. البته برای ورود به دوره های تحصیل پزشکی در اتریش نیز علاوه بر مدرک زبان آلمانی، قبولی در آزمون ورودی پزشکی اتریش نیز الزامیست که البته آزمون ساده ای نمی باشد. یعنی فردی که به عنوان مثال مشغول به تحصیل پزشکی در دانشگاه های ایران یا تحصیل پزشکی در اسلواکی باشد، باز هم برای ورود به دوره تحصیل پزشکی در دانشگاه های اتریش در آزمون این کشور شرکت کرده و فقط در صورت پذیرفته شدن در آزمون وارد دوره شود. ارائه دیپلم 12 ساله و ریز نمرات به صورت ترجمه شده رسمی نیز دیگر مورد از الزامات ورود به دوره های تحصیل کارشناسی در دانشگاه های اتریش به شمار می رود.

 

تحصیل فوق لیسانس در اتریش

از اصلی ترین شرایط تحصیل فوق لیسانس در اتریش، داشتن پیش زمینه تحصیلی مرتبط با رشته انتخابی برای مقطع کارشناسی ارشد است. طول دوره تحصیل فوق لیسانس در اتریش به طور معمول 2 سال می باشد. برای اخذ پذیرش تحصیل فوق لیسانس در اتریش می بایست مدرک زبان آلمانی برای دوره های آلمانی زبان و مدرک زبان انگلیسی برای دوره های انگلیسی زبان ارائه نموده و مدرک کارشناسی همراه با ریز نمرات را نیز به دانشگاه ارائه دهد. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در اتریش می توانند 20 ساعت در هفته از فرصت کار دانشجویی در اتریش بهره مند شوند تا بتوانند بخشی از مخارج زندگی و تحصیل خود را تامین نمایند.

 

تحصیل دکتری در دانشگاه های اتریش

شرایط تحصیل در دانشگاه های اتریش در مقطع دکتری کمی پیچیده تر از مقاطع تحصیلی پیشین است. برای اخذ پذیرش تحصیل دکتری در دانشگاه های اتریش می بایست انگیزه نامه تحصیلی، و داشتن مدرک زبان آلمانی در سطح C1 برای برخی رشته ها الزامی است و خیلی از رشته ها نیز به زبان انگلیسی و بدون نیاز به ارایه مدرک زبان می باشند و برای برخی رشته ها نیز ارایه مدرک  زبان انگلیسی اجباری است، مدرک و ریز نمرات مقطع کارشناسی ارشد، مقالات ISI و سوابق پژوهشی و توصیه نامه های اساتید را به دانشگاه مربوطه ارائه داد. طول دوره تحصیل دکتری در دانشگاه های اتریش بین ۳تا ۴سال می باشد. همچنین باید در نظر داشت که دانشجو به طور معمول از سوپروایزر خود در این مقطع بین 1000 تا 2000 یورو دستمزد ماهانه دریافت می کند که می تواند زندگی دانشجویی خود را با این میزان درآمد در اتریش بگذراند.

 

رشته های تحصیلی در دانشگاه های اتریش

تنوع رشته های تحصیلی در دانشگاه های اتریش بسیار بالاست و همه ساله از سراسر دنیا داوطلبان زیادی برای تحصیل در تقریبا تمامی این رشته ها تقاضا می دهند. اما برخی رشته ها با انبوه متثاضی اخذ پذیرش مواجه می شوند. رشته های هنر به طور کلی و موسیقی به طور اخص در دانشگاه های اتریش بسیار زیاد مورد استقبال قرار می گیرند. این موضوع کاملا طبیعیست، زیرا اتریش مهد هنر و موسیقی در قلب اروپاست و بهترین ارکسترهای موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک در این کشور فعالیت دارند. بسیاری از نوابغ موسیقی جهان از جمله موتزارت نیز دانش آموخته دانشگاه های هنر و موسیقی اتریش هستند. همین موضوع باعث شده تعداد متقاضیان تحصیل هنر و بویژه موسیقی در اتریش بحدی بالا رود که چاره ای جز برگزاری آزمون ورودی عملی برای اعطای پذیرش به داوطلبان برتر برای دانشگاه ها و کنسرواتوارهای اتریش باقی نماند. دیگر رشته های هنری چون گرافیک، هنرهای نمایشی و حتی معماری نیز همه ساله با انبوه متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی روبرو هستند.

اما یکی دیگر از رشته های تحصیلی در دانشگاه های اتریش که با استقبال بسیار متقاضیان اخذ پذیرش تحصیلی روبروست، رشته پزشکی و البته رشته های مرتبط با آن یعنی دندانپزشکی و داروسازی می باشد. اتریش از نظر پزشکی نیز از کشورهای بسیار خوب اروپا به شمار می رود و طبیعتا به علت اعتبار بالای دانشگاه های این کشور بسیاری ترجیح می دهند به تحصیل در دانشگاه های اتریش در رشته پزشکی بپردازند. از دلایل دیگر اقبال به تحصیل در دانشگاه های اتریش در رشته پزشکی شهریه پایین آن است که سالی فقط 1500 یورو می باشد، در حالی که در اکثر کشورها هزینه تحصیل در رشته پزشکی بسیار بسیار بالاست و اصلا با این رقم قابل مقایسه نیست.

طبیعتا اتریش به علت سابقه تاریخی و معرفی اندیشمندان مختلف در زمینه علوم انسانی به ویژه رشته هایی چون روان شناسی، علوم اجتماعی و حقوق، در این زمینه ها از قوی ترین کشورها در اروپا و حتی جهان به شمار می رود و منطقی به نظر می رسد که همه ساله عده زیادی برای تحصیل در دانشگاه های اتریش در این رشته ها اپلای نمایند.

دانشگاه های اتریش در زمینه رشته های علوم پایه به ویژه فیزیک و شیمی نیز از سرآمدان در سطح اروپا به شمار می روند و مشتاقان تحصیل در رشته های علوم پایه نیز اقبال فراوانی به تحصیل در دانشگاه های اتریش نشان می دهند.

اما در زمینه رشته های مهندسی بحث کمی فراتر است. بسیاری از دانشجویان بین المللی که قصد دارند کشوری را برای تحصیل خود در رشته های مهندسی بیابند که پس از تحصیل بازار کار آن کشور برایشان فرصت های مناسبی داشته باشد، اتریش را انتخاب می کنند. زیرا اتریش یکی از قدرت های صنعتی اتحادیه اروپا به شمار می رود و طبیعیست در یک کشور صنعتی بازار کار برای رشته های فنی مهندسی بسیار مناسب باشد. درآمد مهندسان در رشته های مختلف به ویژه نرم افزار، فناوری اطلاعات، معماری، الکترونیک، مکانیک و عمران در این کشور بسیار مناسب است و به طور میانگین معادل 70 هزار دلار آمریکا در سال می باشد.

 

 

 

جهت دریافت اطلاعات بیشتر در مورد تحصیل در اتریش و دریافت وقت مشاوره از طریق شماره ذیل با موسسه علم و هنر میثاق دارای مجوز رسمی اعزام دانشجو از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تماس حاصل فرموده یا فرم مشاوره را تکمیل فرمایید:

021-88662181

اینستاگرام ماکانال ما




مطالب مرتبط

طراحی سایت و سئو توسط بهار آرام
Top